Skolebørnsundersøgelsen

Skolebørnsundersøgelsen udgør den danske del af det internationale forskningsnetværk The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study: WHO Collaborative Cross-national Survey. Netværket omfatter forskergrupper i 50 lande i Europa og Nordamerika. HBSC er et autonomt netværk, men studiet samarbejder med Verdenssundhedsorganisationen (WHO), som også udgiver analyser fra studiet. Yderligere information om det internationale netværk kan ses på www.hbsc.org

De mange HBSC-lande indsamler data hvert fjerde år om 11-, 13- og 15-årige skoleelevers sundhed, trivsel, sundhedsadfærd og levekår.

I februar-maj 2022 gennemførtes Skolebørnsundersøgelsen i Danmark for 11. gang. Data blev indsamlet ved, at ca. 5000 elever i 5., 7. og 9. klasse besvarede et online-spørgeskema. Som supplement til spørgeskemaundersøgelsen i 2022 inviteredes skolerne også til at deltage i en undersøgelse af elevernes fysiske aktivitet, hvor data blev indsamlet med bevægelsesmålere.

Skolebørnsundersøgelsen 2022 er støttet af Sundhedsstyrelsen.

Historie

HBSC-projektet startede i 1983, og Danmark kom med som et af de første lande i 1984. Vi har gennemført HBSC-studiet alle elleve gange: 1984, 1988, 1991, 1994, 1998, 2002, 2006, 2010, 2014, 2018 og 2022.

Værtsinstitution for de første fire danske dataindsamlinger var Institut for Social Medicin ved Københavns Universitet. Ved dataindsamlingerne 1998, 2002 og 2006 var Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet, vært for studiet. Dataindsamlingerne i 2010, 2014 og 2018 foregik ved Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet, som også er vært for 2022-studiet.

Undersøgelsens fokusområder

Vi undersøger skoleelevers helbred, trivsel, sundhedsadfærd og levekår, og det drejer sig særligt om følgende temaer:

Helbred: Kroniske lidelser, tilskadekomst, højde/vægt, symptomer, selvvurderet helbred, mental sundhed og velbefindende.

Sundhedsadfærd: Mad- og måltidsvaner, fysisk aktivitet og stillesiddende adfærd, vægtregulering, tandbørstning, alkohol og tobak. Elever i 9. klasse spørges også om seksuel erfaring.

Levekår: Skolemiljø, relationer med familie og venner inkl. mobning, samt brug af online-medier. Socioøkonomisk baggrund, familieform og geografisk herkomst.

Metoder

Det er en betingelse for de nationale projekters deltagelse i HBSC-studiet at man nøje følger den internationale forskningsprotokols krav til sampling (stikprøvetagning), studiepopulation, dataindsamling, oprensning af data, brug af data og publicering.

Hver undersøgelse omfatter et nationalt repræsentativt udsnit af 11-, 13- og 15-årige (elever i femte, syvende og niende klasse) i et tifældigt udtræk af skoler. Studiepopulationen veksler fra år til år, men er som hovedregel 4.500 elever fra hvert land. Eleverne udfylder det internationalt standardiserede HBSC-spørgeskema i skolen. Der sker en stadig udvikling og kvalitetssikring af dette spørgeskema i form af nationale og internationale valideringsstudier.

Det er naturligvis frivilligt for eleverne, om de ønsker at deltage undersøgelsen. Dette informeres de om tydeligt, når de introduceres til spørgeskemaet, ligesom de informeres om, at deres data behandles strengt fortroligt. Tidligere undersøgelser er gennemført anonymiseret. Fra 2018-undersøgelsen suppleres dataindsamlingen med CPR-numre, men forskerne har efterfølgende ikke adgang til personlig identifikation, for eksempel CPR-nummer og elevnavn. Data bruges udelukkende til forskningsformål. Vi oplyser aldrig hvilke skoler, der deltager, og vi oplyser aldrig noget om enkeltstående elever. Forældre har mulighed for at fravælge, at deres barns data indgår i undersøgelsen.

Anonymiseret udgave af data lagres i HBSC’s internationale databank, som administreres af Universitetet i Bergen.

Organisation og ledelse

HBSC-studiet er et autonomt netværk, som ikke er underlagt nogen national eller international organisation. Den øverste myndighed er Assembly, som omfatter projektlederne - en fra hvert deltagerland. Assembly vælger selv sin ledelse, som for tiden er Joanna Inchley og Dorothy Currie fra St. Andrews University i Skotland. Assembly udpeger projektledere i hvert af deltagerlandene.

I Danmark er Katrine Rich Madsen daglig leder af projektet.

Den danske HBSC-styregruppe

Den overordnede styring af det danske HBSC-studie varetages af Den danske HBSC-styregruppe. Gruppen afgør alle væsentlige spørgsmål om projektet i Danmark, fx drift, finansiering, hjemsted, dataindsamling, adgang til data, videnskabelig udnyttelse af data, videnskabelig udvikling, medlemskab af styregruppen og samarbejde med det internationale HBSC-netværk.

Styregruppen blev formelt oprettet i 2008 og består pr. 1. januar 2023 af: Mogens Trab Damsgaard, Bjørn Holstein, Katrine Rich Madsen, Trine Pagh Pedersen, Mette Rasmussen og Mette Toftager.

Den danske HBSC-styregruppe er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister med CVR-nr.: 38153021